Stress over geldzaken wordt nog steeds onderschat
Financiële fitheid van je medewerkers
Het zijn bijzondere tijden. Eerst corona en vervolgens alweer een nieuwe crisis. Die van stijgende energieprijzen en inflatie die nog nooit zo hoog was. Iedereen voelt dit in zijn portemonnee. Maar wat als er echt financiële problemen ontstaan? Hoe herken je die als werkgever bij je medewerkers en wat kan je er eigenlijk aan doen?
Als werkgever wil je altijd dat je werknemers zo fit mogelijk zijn. Pensioenadviseur Martin Eshuis: “We zetten eigenlijk altijd in op duurzame inzetbaarheid, die stoelt op drie pijlers: fysieke, geestelijke en financiële fitheid.” Bij fitheid denken we vaak vooral aan die eerste twee aspecten. Maar die derde, financiële fitheid, mag zeker niet vergeten worden. Een verdriedubbelde energierekening kan er namelijk zomaar voor zorgen dat jouw werknemer in de knel komt. Schulden opbouwen is soms maar een kwestie van weken. Een goede werkgever heeft oog voor de financiële situatie van zijn werknemers. Maar hoe doe je dat?
Adviesgesprek
Bijvoorbeeld door medewerkers die richting hun pensioen gaan een adviesgesprek aan te bieden. “Dergelijke gesprekken kunnen tot onverwachte uitkomsten leiden”, ervaart Martin. “Soms kan iemand eerder stoppen met werken dan hij dacht, dat kan een enorme geruststelling zijn.” Maar ook voor andere medewerkers kan een zo’n gesprek helpen. “Juist financiële problemen zorgen vaak voor stress, disfunctioneren, verzuim en langdurige uitval.” Uit onderzoek blijkt zelfs dat een medewerker met financiële problemen een bedrijf zomaar € 13.000 per jaar kan kosten.
Graag hulp
Het gesprek openen over financiën is soms ingewikkeld. Veel mensen schamen zich namelijk voor schulden. En in eerste instantie is een financieel fitte huishouding ook de verantwoordelijkheid van de medewerker zelf. Toch blijkt dat vier op de vijf medewerkers graag wil dat een werkgever hulp biedt met het geven van financiële informatie en inzicht. Bijvoorbeeld op het gebied van pensioen, hypotheek, verzekeringen, belastingen en toeslagen.
Rol als werkgever
Er is dus wel degelijk een rol weggelegd voor jou als werkgever. Praat een medewerker er niet zelf over? Probeer dan signalen op te pikken. Denk bijvoorbeeld aan iemand die vertelt dat hij niet naar een bepaald evenement kan komen, omdat een kaartje voor het openbaar vervoer zo prijzig is. Of de collega die vraagt om een voorschot op het salaris. Open het gesprek, kijk wat je als werkgever kunt betekenen. Daar profiteert uiteindelijk de hele organisatie van.